-
22 اسفند 1397, 17:57 #1
تفاوت علمی بنزين سوپر با نوع معمولی
اکتان سوخت
به زبان ساده هر چه اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب مقاوم تر است. یک سوخت خوب باید فقط پس از جرقه شمع مشتعل گردد و شعله احتراق آن بصورت آرام سوز سرتاسر اتاقک احتراق را طی نماید تا انرژی مفیدی بر تاج پیستون وارد آید.شعله احتراق بصورت یک موج از شمع شروع میشود.سپس بصورت یکنواخت تمامی اتاقک احتراق را در بر میگیرد.
اگر بخواهیم گسترش شعله احتراق را مجسم کنیم باید آن را به موجی که در اثر برخورد یک قطره آب به سطح یک حوض به وجود می آید تشبیه کنیم : پس از برخورد قطره آب به سطح آب راکد حوض یک موج کوچک دایره شکل تولید میشود که هر لحظه بزرگتر میشود تا به تمامی پیرامون حوض برسد .
گسترش شعله احتراق به این شکل سبب برخورد موج انفجاری یک دست ، قوی و یکنواخت بر تاج پیستون میگردد.حال چنانچه قطرات متعددی بر مناطق مختلف سطح آب حوض برخورد نماید امواج دایره ای شکل متعددی در مراحل گوناگون تولید میشود که پس از گسترش و رشد به یکدیگر برخورد میکنند و بر هم اثر متقابل میگذارند و گاه همدیگر را خنثی میکنند.امواج احتراق مخرب درست به مانند امواج سطح چنین حوضی میشوند: در مراحل مختلف تولید شده و آثار متقابل بر هم اعمال میکنند ویکدیگر را خنثی میکنند.در این حالت فشار داخلی اطاقک احتراق همراه با ارتعاشات زیان بار بالا میرود و دمای زیاد، انرژی مکانیکی موتور را تلف میکند.
در صورتی که سوخت از اکتان صحیحی ( مطابق با نظر سازنده ونسبت تراکم موتور)برخوردار نباشد زود تر از زمان مقرر محترق گشته وقبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا و همچنین قبل از جرقه شمع مشتعل میشود که عواقب این امر پر واضح است.
تفاوت بنزین سوپر با نوع معمولی
متاسفانه تصوری که اغلب افراد از بنزین سوپر دارند نادرست است. بنزین سوپر در اصل آرام سوز تر از بنزین معمولی است .در این قبیل سوخت ها ، افزودنی هایی سبب میشود که بنزین آرام سوز تر شود .سوخت های معمولی در خودرو هایی که ضریب تراکم های 5/7 تا حد اکثر 5/8 به یک را دارند به خوبی پاسخ میدهد در حالی که بنزین سوپر تا ضریب تراکم 5/9 به یک قابل استفاده است.
تفاوت مهم دوم همانطور که در بالا اشاره شد محترق شدن زود هنگام وامواج نامنظم(انتشار از چندین کانون) منتشر شده از انفجار بنزین معمولی است که باعث به وجود آمدن تنش های مضری در بدنه سیلندر میشود در حالی که امواج حاصل از احتراق بنزین سوپر بصورت یکنواخت از محل شمع تا تاج پیستون منتشر میشوند.
البته استفاده از بنزین با اکتان بالابرای موتور های معمولی با ضریب تراکم کم لزومی ندارد و هیچگونه بهبودی در کار موتور به وجود نخواهد آورد.در این رابطه میتوان اکتان بنزین را به کفش تشبیه کرد : کفش تنگ پای شما را میزند و سبب بد راه رفتن و بد دویدن شما میشود و حتی به پا آسیب میرساند اما کفش گشاد تاثیری در بهتر دویدن شما نخوهد داشت.
امیدوارم مطلب فوق برای اساتید مفید واقع شده باشد.
-
22 اسفند 1397 17:57 # ADSآگهی بازرگانی تبلیغات هوشمند
- تاریخ عضویت
- امسال
- نوشته
- 1026
-
22 اسفند 1397, 17:59 #2
در موتورهاي متداول بنزيني نسبت تراكم 12ـ8 و در موتورهاي ديزلي فكر ميكنم تا 24 هست.
بنزين سوپر براي نسبت تراكم بالاي 9.5 هم استفاده ميشه.البته بنزين ما زياد مرغوب نيست و عدد اكتان خوبي نداره و ممكنه در ماشينهايي با نسبت تراكم بالا بنزين دچار خودسوزي بشه.يعني در اثر متراكم شدن زياد قبل از جرقه مشتعل بشه كه تبعات منفي زيادي براي موتور داره .مثلا 206 نسبت تراكم 10.5 داره و با بنزين سوپر كار ميكنه براي همين ميگن اصلا به 206 تيپ 5و6 يا SD بنزين معمولي نزنين. فكر ميكنم در اين مورد آقاي مسعود911 اطلاعات جامعي داشته باشن
-
22 اسفند 1397, 18:00 #3
نزين مورد نياز 206 بايد داراي عدد اكتان بالاي 96 باشه كه متاسفانه به دليل عدم وجود بنزين سوپر با اكتان بيشتر 92 در ايران اين عدد را در دفترچه راهنماي فارسي 206 درج كرده اند و عملا براي دستيابي به عدد اكتان مناسب از اكتان بوستر استفاده كنيد تا 5 واحد اونو ارتقا بده. البته طبق اخباري كه بنده از دوستان كسب كردم ضاهراٌ پالايشگاه اراك طرحي جهت توليد بنزين با عدد اكتان بالاي 96 داره كه فعلا در حد حرفه و بايد صبر كنيم و ببينيم كي به حقيقت خواهد پيوست.